tirsdag 29. september 2009

Sukkerbombe for sukker-momser!

Ja dette er den beste kaka som finnes! Har vel sagt det til alle og enhver som jeg kjenner tror jeg, men hvorfor ikke legge den ut her også? Den MÅ bare prøves! Enkel å lage, men tar litt tid. Men den som venter på noe godt vet dere....

Verdens VIRKELIG beste, nemlig Pavlova-kake!


Marengsbunnen:

4 eggehviter, 200 g sukker, 0,5 ts eddik (jeg har brukt bringebæreddik), 1,5 ss maizena.

Fyllet:
3 dl kremfløte og 3 ts vaniljesukker

Toppen;
jordbær (det jeg har brukt)
Ellers kan man bruke all den frukten man kan tenke seg, jordbær er jo ikke like tilgjengelig hele året, men druer, kiwi, appelsiner, bringebær, blåbær etc er bare å putte på, denne kaka er farlig god!!!

Pisk eggehvitene stive, så tilsetter man sukkeret forsiktig litt etter litt. Man må piske lenge, ca 20 minutter.. :(
Innimellom her kan man sette på ovnen på 180 grader
Når den har blitt ganske tykk og fin, så kan man blande inn eddiken og maizenaen.

Så lønner det seg å tegne opp en sirkel på et bakepapir, diameter 22 cm ca. Legg så den siden du har tegnet på ned, så ikke du får blyantmerke på kaka :)
Smør marengsen utover bakepapiret innenfor "ringen" med en slikkepott, og sett den inn i ovnen, men sett da ned temperaturen til 150 grader. Nå skal den stå inne i ovnen i cirkus halvannen time.
Når den har stått der så lenge, åpne opp ovnsdøren, og la den stå på gløtt helt til kaka e helt avkjølt.

Imens her, kan man jo piske sammen fløten og vaniljesukkeret til krem.
Når den er ferdig, kan man da smøre dette utover på toppen av kaka. Deretter er det bare å lesse på med all frukten, og værsågod spis!!
Den er knallgod!! Men den tåler visstnok ikke veldig godt å stå til neste dag, da kan den bli litt "vassen".

Denne kommer jeg til å lage maaaaange ganger, den er knallgod!!

Netse gan skal jeg ta bilde også! Man får vann i munn bare man ser den :)

Noen andre som har laget denne? Hvilken frukt(er) har dere brukt?

5 kommentarer:

  1. NamNamNamNam.. enig, denne er dødsgod! Jeg har smakt den med blåbær også og det var en vidunderlig opplevelse!! MÅ prøves! Ellers har jeg en annen oppskrift, dvs den er jo ganske lik, men jeg pisket ikke i 20 minutter. Ikke hadde jeg ovnsdøra på gløtt heller, men så kan det jo hende at din ble ennå bedre enn min også da.. hi hi Hilsen Carina

    SvarSlett
  2. Måtte lese oppskrifta di en gang til.. Jeg hadde ca tre ss karamellsaus i kremen i stedet for vaniljesukker.. sånn hvis du vil ha forandring. Også når jeg laget den så hadde jeg ikke friske jordbær så jeg kjøpte frosne. Hadde ikke tid til å tine de helt så jeg moste de med stavmikseren. Mmmmmmmm.. det ble nesten som (hva heter nå sånn is...).. ihvertfall, det var sabla godt med halvfrosne jordbær oppå. Og vil man klæsje på med enda mer så finnes det sånn deilig sjokoladesaus som stivner på isen... mmmmm

    SvarSlett
  3. Også... jeg lagde mange små istedet for en stor. Da må man ikke spise alle på en gang. Man pakker bare bunnene inn i matpapir. Da har man godsaker til maaaange dager.. eller man kan spise alle på en gang hvis man vil det! :)

    SvarSlett
  4. Å så mange fine tips! Tror jeg må handle inn til helga og bake! :D Vi delte kaka i to, og spiste en halvdel i to dager :) Det funka også bra, lot bare den andre halvdelen stå i ovnen til dagen etter. Ja frosne jordbær var ingen dum ide! Er jo ikke akkurat hele året man får tak i gode norske jordbær! Jeg kunne tenke med å plante en bjørnebærbusk til neste år, så jeg kan få ha bjørnebær på hehe :D

    SvarSlett
  5. Ja, namme namm.. har frosne bjørnebær også i frysern, kanskje en idé å ha på neste gang.. hi hi

    SvarSlett