søndag 27. september 2009

De 4 årstider

Jeg elsker å knipse bilder, og holde på med hundene. Det kan vel kalles de to største hobbyene mine :)
Etter at jeg fikk hunder, og var mer ute i naturen, tok bilder og foreviget minner og bilder man ellers ville glemt, setter man også mer pris på alle de fire årstidene, og hva de bringer med seg. Nå om dagen når det er mørkt store deler av døgnet, er det lett å bli ganske deprimert og sliten. Jeg er iallefall slik.
Så hva slags positive sider er det ved alle årstidene?

Vi starter med VINTEREN.

Den kaldeste og lengste årstiden som fort blir hatet av mange.
Jeg har alltid hatet vinteren. Men når man tenker etter, så har vinteren mange utrolig flotte dager! Når sola står på, og snøen lyser opp hele verden, så er det virkelig vakkert! Og lufta er så frisk, at man føler seg frisk som en fisk når man går en liten runde. Hundene elsker å leke i snøen, kaste snøballer, og er det fullmåne og masse nysnø, lyser det jo opp selv etter det har blitt mørkt. Vinteren er nesten litt magisk når det snør, store snøkrystaller faller, og det er stille. Så utrolig stille både av vind, og av lyd. Alt er så rolig, og titter man inn gjennom vinduene, ser man mange koselige stuer, som kanskje også er pyntet opp til Jul. Vedfyring er jo et kapittel for seg selv, så herlig det er å kjenne varmen stikker, og man kan tulle seg inn i et pledd og telle ned dager til jul. Og når jul er overstått, kan man følge med hver dag som blir lysere og lysere. til man kommer til VÅREN



Ja våren er den aller beste årstiden synes jeg. Fra man kan se snøen smelter, bekkene klukker, trærne springer ut, og man kan sitte i solveggen med et teppe og kose seg med en tekopp! Alt spirer, og man kjenner virkelig man kommer til liv, og energien dobler seg.. minst! All slapset forvinner fort, så den bare asfalten som har vært etterlengtet, dukker opp og tørker seg lysere for hver dag. Man kan virkelig kjenne lukten av hver årstid, da vet man at man er i en ny fase, og det er jo litt fint! På våren er det også mange fridager, og det gjør at man også kan nyte de fine dagene. Virkelig ta vare på de, og glede seg over de :) Og de bare varer og varer og blir bedre og bedre for hver dag til SOMMEREN tar over

For dette er vel så og si favoritt-årstiden til de fleste. Da man alltid har noe å finne på, man kan løpe barbeint, bade, grille og kose seg dagen lang. Ja for dagene er virkelig lange, og man vil ikke legge seg, i redsel for å kaste bort de fine nettene :) Er ikke sommeren herlig? Alle ser frem til lang ferie som man har ventet på i ett år, og alle har noen planer de har gledet seg til. Sommeren er liksom frihet! Man føler seg ganske fri til å kunne gjøre så mye. Og man får lyst og ork til så mye! Og man får virkelig ladet opp batteriene før HØSTEN dukker opp, fortere enn man kan huske fra fjoråret.

Jeg blir alltid like deprimert hvert år det går opp for meg at nå er sommeren over. Nå er det ett år til neste gang, og alt er bare trist og leit. Men på sånne solrike og varme dager som det har vært i det siste, har jeg kosa meg mer enn jeg gjorde hele sommeren! Det er så utrolig idyllisk med de flotte fargene som spretter fram overalt. Er det vindstille er det jo fantastisk inne i skogen, høre på alle lydene, og se på alle fargene. Sopp og fargerike løv overalt, en amatør-fotografs mekka! :) Og på dager som er full av blåst så kan man jo ta seg en tur ut til sjøen og se på sjøsprøyt, eller sitte inne inntullet i et pledd, med kakao og krem! Man har liksom lov til å ikke gjøre noe som helst. Og så deilig det er innimellom!! Nei jeg er egentlig glad vi har alle fire årstidene så tilstede her i landet.

Dette ble veldig mye svada, og jeg kommer sikkert til å banne og sverte over visse dager, men da får jeg heller lese dette innlegget igjen, og komme på alt det gode. For uten litt negative ting, kan man ikke nyte de positive :)

2 kommentarer: